Turtle Time!

21 juni 2014 - Sandakan, Maleisië

Na een goede nacht ondanks het geloei van de ventilator vertrokken we om 7.30 uur met de boot. Na een korte pauze kwamen we om 10.00 uur aan in Sandakan waarna we de volgende boot namen naar Selingan Island, oftewel Turtle Island. Dit kleine eilandje met slechts één kleinschalige lodge ligt vlak bij de Filippijnse wateren.

Op dit eilandje ligt een reservaat waar schildpadeieren verzameld worden die 's avonds door de zeeschildpadden op het strand in een kuil worden gelegd. De zeeschildpad is in Maleisië een bedreigde diersoort en om zoveel mogelijk eieren uit te laten komen, worden de eieren meteen opgevangen nadat de moederschildpad ze gelegd heeft. Zou men de eieren op het strand laten liggen, dan kans heel groot dat ze beschadigd worden. De eieren worden nadat ze verzameld zijn in een apart gedeelte op het reservaat in kuilen in de grond gelegd en na een aantal maanden komen de jonge schildpadjes tevoorschijn, waarna ze op het strand weer worden losgelaten.

Van dit hele proces zijn wij dus getuige geweest. De magische kreet op het eiland is "Turtle Time!" 's Avonds is het namelijk wachten op het moment dat de schildpadden vanuit zee het strand op komen om hun eieren te leggen. Wanneer de ranger roept "Turtle Time" moet iedereen naar het strand komen om getuige te zijn van het leggen van de eieren. We hadden geluk want het was een goede leg met 48 eieren. Vervolgens hebben we gezien hoe de eieren door de ranger weer ingegraven werden. Tot slot hebben we ook gezien hoe 45 jonge schildpadjes weer werden vrijgelaten op het strand.

Dit alles maakte de vrij basic omstandigheden op dit eiland meer dan goed. Hoewel we dit keer gelukkig wel een airco op de kamer hadden, maar voor de rest was het allemaal erg eenvoudig.

Onze 9 dagen Borneo zitten er op. Morgen vertrekken we voor de rest van onze reis naar Kuala Lumpur om daar het Maleisisch schiereiland te verkennen. Wat we meenemen? Voorlopig zijn dat een geschaafde knie en 20 muggenbulten, maar blijvend zijn de mooie herinneringen en kleurrijke plaatjes. Tot in Kuala Lumpur!

1. Laura:
    22 juni 2014
    Leuk om zo op afstand mee te kunnen reizen. Wat maken jullie een prachtige reis. Ben benieuwd naar de volgende belevenissen.
  2. Jan en Annemiek:
    22 juni 2014
    Mooi om te lezen en te zien dat jullie een prachtige reis maken met interessante mensen en mooie verhalen. Benieuwd naar jullie volgende verhaal. Groetjes en geniet optimaal.
  3. Anny en Noud:
    22 juni 2014
    Hoy jullie twee wie van de twee heeft een geschaafde knie en die muggenbultjes?Claire je krijgt de groetjes van de buren op de camping deze vroegen hoe het was.gr mam en pap