De diva en de dagdromer

20 juni 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

Na een korte vlucht van amper 45 minuten van Kota Kinabalu naar Sandakan wachtte ons bij aankomst een verrassing. Het programma was namelijk gewijzigd. In plaats van naar Selingan Island (turtle island) te gaan, gingen we vandaag eerst naar Sepilok om de Orang Oetans te bezoeken om vervolgens door te reizen naar Sukau voor een jungle-cruise over de Kinabatangan-rivier. Dus vandaag geen schildpadden maar Orang Oetans. En we hadden ons na zo'n kort nachtje nog wel zo verheugd op een middagje relaxen aan het strand. Daar moeten we dan nog maar een dagje op wachten.
In het Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre kregen we eerst een videofilm te zien over dit centrum waar verweesde en gewonde Orang Oetans worden opgevangen. Hier wordt ze geleerd om (weer) voor zichzelf te kunnen zorgen in het wild. Want het is de bedoeling dat ze ooit weer vrijgelaten worden in het wild. Als een baby Orang Oetan in het centrum komt, duurt het gemiddeld 7-9 jaar voordat hij helemaal op eigen benen kan staan. De "opvoedingskosten" bedragen ongeveer 2000 dollar per aap per jaar.

Het DNA van een Orang Oetan komt voor 96,4 procent overeen met het DNA van een mens en deze aap lijkt van alle dieren dan ook het meeste op de mens. Niets menselijks is de Orang Oetan vreemd en de een wordt omschreven als een dagdromer terwijl een van de vrouwelijke apen een echte diva is. Het was fascinerend om de apen te zien tijdens voedertijd.
Na een kort bezoek aan het naastgelegen en pas geopende opvangcentrum voor "sunbears" (honingberen) vertrokken we met een privébus naar de opstapplaats van de boot die ons naar het Kinabatangan River Lodge zou brengen. De boottocht van ruim 2 uur werd alleen onderbroken voor een korte lunch en om 15.00 uur arriveerden we op de plaats van bestemming. De Lodge ligt heel idyllisch aan de rivier, maar de kamers zijn vrij basic, dwz geen tv, geen airco(!) maar wel een ventilator die enorm veel lawaai maakt en recht boven de bedden hangt. We hebben constant de neiging om de veiligheidsgordels te zoeken, want het lijkt wel of we in een Boeing zitten! Uitzetten is echter geen optie want dan is het helemaal niet om uit te houden.

Aan het einde van de middag stond een river-cruise op het programma waarbij we als we geluk hadden veel dieren zouden zien. And we were very lucky ladies today! Als eerste zagen we de kleine Aziatische pygmee olifant die alleen op Borneo voorkomt en verder hebben we heel veel apen gezien met name de bekende neusapen en diverse soorten makaken.

Na het diner onze rugzakken weer gepakt want al is het vakantie, ook morgen moeten we vroeg aan de bak. Ontbijt om 7.00 uur en vertrek om 7.30 uur richting Sandakan. Daar pakken we dan de boot richting Selingan Island op weg naar de schildpadden.

Benieuwd of we vannacht een oog dicht kunnen doen, want het regenwoud is  's nachts beslist niet geruisloos, de ventilator draait op volle toeren en er kruipt en vliegt hier van alles rond ...

1. J.peters:
    22 juni 2014
    het dna van die beesten kwam op 96,4 % in vergelijking met de mens. Als dat zo is hebben jullie dan nog bekenden aangetroffen
  2. J.peters:
    22 juni 2014
    hetdna van die dieren kwam op 96,4 % tov de mensen. Als dit zo is hebben jullie dan nog bekenden aangetroffen. Groetjes pap en ome,