Ondeugende apen

26 juni 2014 - Taman Negara, Maleisië

Om 9.00 werden we met een busje bij ons hotel opgehaald voor de rit naar de boot die ons naar Taman Negara zou brengen, het oudste regenwoud ter wereld en ouder dan de Amazone. Toen we bij de opstapplaats aankwamen, sloeg ons de schrik om het hart. Er stond namelijk ook een grote groep Chinezen van middelbare leeftijd te wachten. En Chinezen op vakantie kunnen erg luidruchtig zijn hebben we al eerder tijdens onze reis ervaren. Maar gelukkig vertrok de groep eerder met een touringcar en wij werden opgehaald met een kleine luxe uitvoering van een personenbusje.

Na een reis van bijna 3 uur arriveerden we in Kuala Tembeling, de plek van waaruit de longtailboten vertrekken. Het vertrek was gepland voor 13.30 uur dus we hadden nog tijd om te lunchen. Maar goed dat we in KL nog gepind hadden want de lunch voor 2 personen kostte inclusief 2 blikjes frisdrank 15 Ringit (dat is nog geen 4 euro). De reis per boot zou ongeveer 3 uur duren. Het mooie landschap en het dakje boven ons hoofd maakten veel goed, want echt comfortabel zit zo'n longtailboot niet. Je zit nl gewoon op de bodem van de boot. Weliswaar met rugsteuntje en op kussens, maar toch. Op een gegeven moment wordt het steeds moeilijker om een lekkere zithouding te vinden.

Het resort waar we 2 nachten verblijven ligt aan de rivier aan de rand van het regenwoud. Aan de overkant van de rivier liggen allerlei drijvende restaurants. Dit keer geen hotelkamer  voor ons maar een heus chalet. Erg comfortabel met een nieuwe badkamer.
Op weg naar het avondeten bleek er een groepje apen hoog in de bomen te zitten die allerlei vruchten naar beneden gooiden. Het leken net kwajongens.

N het avondeten stond een nachtwandeling door de jungle op het programma. Om 20.30 uur was het hartstikke donker en onder begeleiding van een gids en een op het laatste moment aangeschafte zaklamp hebben we een uur rondgelopen en allerlei insecten en kleinere dieren gezien. De olifanten, tijgers en slangen die hier ook moeten zitten hebben zich (gelukkig) niet laten zien.

Morgen gaan we het regenwoud bij daglicht verkennen.

1. J.peters:
    28 juni 2014
    als jullie kattenogen hadden gehad dan had je de zaklamp kunnen besparen. Maar weten jullie waarom die apen die vruchten naar beneden gooien? Nee',die kunnen namelijk niet fluiten anders net zoals de bouwvakkers hadden ze jullie na gefloten bij het zien van zulke mooie hollandse meiden. Groetjes pap en ome