Hollandse apen

15 juni 2014 - Bako Nationaal Park, Maleisië

Wat een genot om een Starbucks tegenover ons hotel te hebben! Behalve lekkere koffie hebben ze daar ook gratis en snel wifi. Dus een koud kunstje om hier in Kuching deze blog bij te houden.

Gisteren hebben we onze eerste dag in Borneo afgesloten met een heerlijk echt Maleisisch diner. Waar? Op een unieke locatie, namelijk het dak van een parkeergarage! Volgens de reisgids Lonely Planet kun je hier namelijk de lekkerste vis van heel Kuching eten. Dus wij met de plattegrond in de hand op zoek naar de parkeergarage. Toen we daar aankwamen dachten we meteen "hier zitten we goed" want er kwamen hele families aan om daar te eten. Maar wat te bestellen als je nog geen flauw idee hebt van de Maleisische haute cuisine. Daarom maar de de mevrouw die ons hielp om advies gevraag. Resultaat: kreeft, garnalen, noedels en een groene groente die alleen in de buurt van Kuching verkrijgbaar is. Het was heerlijk! Dat belooft nog wat voor de rest van de reis!

Gisteren hebben we al verteld dat we vandaag op zoek zouden gaan naar de Hollandse apen in Bako National Park. Nou, dat is gelukt kunnen we jullie vertellen. We hadden een privé-excursie onder leiding van gids John die ons alles wist te vertellen van de flora en fauna in dit prachtige park dat bestaat uit stranden, oerwoud en mangrovebos. De Hollandse apen, oftewel de neusapen hebben we gezien. We hadden geluk want twee dagen geleden had een groep toeristen geen enkele aap gezien. Jullie zijn vast nieuwsgierig waarom deze neusapen de bijnaam Hollandse aap hebben. Ze hebben namelijk een dikke buik en een grote neus! Net Hollanders volgens de Maleisiërs! Behalve apen hebben we ook twee soorten giftige slangen gezien. Het was een fantastische tocht door het oerwoud met af en toe wat klim- en klauterwerk wat de nodige zweetdruppels opleverde, maar het was beslist de moeite waard. Zeker toen de klimtocht eindigde op een mooi strandje.

Morgenochtend worden we weer vroeg opgehaald om op weg te gaan naar Batang Ai waar we oa een bezoek gaan brengen aan de Iban-stam. Een stam die vroeger bekend stond als een stam van koppensnellers. Eens kijken of ze hun trofeeën van weleer nog op de schoorsteenmantel hebben staan!

1. Ria Christis:
    15 juni 2014
    Maar goed dat je nu zo'n goede conditie hebt Jolanda. Pas maar op dat de koppensnellers geen zin krijgen in 2 Nederlandse blonde meiden!
    Veel plezier!
  2. J.peters:
    15 juni 2014
    Heb ge bee die ape nog femilie kinne ontdekke.
    Laot 't gaot gaon .
    Afz. Den blierikse.